اعدام کیفر شخص یا مجازات جامعه؟
اعدام اخرین و اشد مجازات تعریف شده توسط حاکم قضایی برای اشخاصی است که جرمی را مرتکب گشته اند.
اعدام درطول تاریخ توسط حاکمان و وضع کنندگان قانون مجازات بصورت های مختلفی از جمله گیوتین ، اتش زدن ، سنگسار ، تیرباران ، صندلی الکتریکی ، طناب دار و.بوده است که توسط حاکم مجری در بازخورد از جرایم متفاوتی چون: قتل ..خیانت.مخالفان و.تعریف وتعلق میگیرد
اعدام که به قتل حکومتی نیز معروف است با دو هدف توسط عامل صورت میگیرد:
۱- مجازات شخص در برابرجرم
۲-مهار تکرار ارتکاب ان توسط جامعه (درس عبرت سازی برای جامعه)
مجریان قضایی که اعدام را مجازات شخص عامل جرم میدانند براین باورند که باید با اعمال قوانین قرون وسطایی چشم در برابر چشم.
مجرم هزینه ارتکاب جرمش را بپردازد حال اگر با از دست دادن جان و حق حیاتش باشد کسانی که موافق انجام اعدام دربرابر جرم های غیر قابل جبران هستند ریشه تفکراتی کاملا احساسی داشته بصورتی که نفرت ها میتواند ریشه این تصمیم باشد همانگونه که توسط جامعه شناسان و روانشناسان علمی در مراکز تحقیقاتی بیان شده است:
انجام هر عمل و جرمی ریشه در شرایط زمانی و محیطی بر شخص دارد یعنی شرایط روانی و اجتماعی در زمان های خاص(ریشه های کودکی و)ریشه اصلی انجام ومرتکب شدن شخص بر جرم های تعریفی در قوانین است که با ریشه یابی و تحقیقات از شرایط میتوان از تکرار جرایم جلو گیری کرد.
ضمن تاکید بر اینکه اعدام به خودی خود شکنجه روانی محسوب و تاثیرات نامناسب روانی بر جامعه باقی میگذارد با مثالی در مورد جرایم مشمول اعدام به چند و چون این قضیه خواهیم پرداخت.
پرونده هایی به اسم کودک ازاری منجر به قتل که در چند ماه اخیر به شدت افزایش داشت.
قاتلی که دختر زیر سن را بعد از ربودن مورد مکرر قرار داده و سپس به صورت وحشتناکی دختر را به قتل و با قطعه قطعه کردن جسم بیجان سعی در مخفی سازی جسد را داشته که با مشاور روانی باید دلایلی که شخص را که در جامعه وادار به این عمل غیر انسانی کرده است را شناسایی کرد که متاسفانه طبق گزارشات از اعتراف های خود قاتل پرونده معروف به اتنا تنها دخترک مورد و سو استفاده جنسی او نبوده است واین نشان ازمشکلات روانی که شخص را در جامعه وادار به این نوع رفتار کرده دارد که میتوان به کودکی قاتل اشاره کرد که بشدت مورد ازارهای روانی بوده است که البته باز میتوان به مشکلات اقتصادی وبسته بودن جامعه اشاره کرد که شخص قاتل در کودکی متحمل بسیاری از ناملایمتی ها گشته است
اما ورای اینکه حاکم قضایی بدون دخالت خانواده این گونه احکام را اعدام اعلام میکنم درخواست اعدام از طرف خانواده و بازماندگان مقتولان در چنین پرونده هایی که حس مالکیت خود بر مقتول را علنی اعلام و با درخواست قصاص خواستار قتل قاتل میشوند مادر و پدری یا خویشاوندانی که این درخواست را داده اند با هدف ارامش روانی خود از این زائده بوده که راه دیگری را برای ارامش خود نمیبینند.
در اکثر تجربیات قصاص کنندگان عدم رضایت درونی به دلیل مرگ عزیزان افزایش و چه بسا در بسیاری افسردگی حاد گزارش شده است که در گرفتن جان شخص قاتل عامل بوده اند.
متاسفانه در چند نمونه هم اقدام به خودکشی در بین قصاص خواهان دیده شده است که ناشی از عدم رضایت و افسردگی بوده است.
اما قضیه به همین جا ختم نشده و متاسفانه به دلیل توجیه هات مذهبی و در بسیاری توجیه هات غیرمنطقی وغیرعلمی اجتماعی، قصاص (گرفتن جان قاتل)در ملاعام صورت گرفته که با مراجعه جوانان ،نوجوانان و چه بسا کودکان همراه با خانواده برای نظاره اجرای حکم همراه است غیر انکار بوده که تصویر خشنی که در هنگام جان دادن شخص در خاطر افراد جامعه تا مدت ها نقش میبندد را میتوان با پوشش اخبار و تصاویر در این موارد اشاره کرد که مدت ها در حافظه اجتماعی جای میگیرد.
چهل سال گذشته با درخواست سازمان عفو بین الملل در مجمع معروف به استکهلم با بررسی زیان های اعدام از تمام دولت های جهان درخواست کنار گذاشتن کامل مجازات اعدام گشتندکه در حال حاضر کشور هایی که به این پروسه ملحق شده اند به ۱۰۶ کشور که با مهار موفق جرایم، جامعه با ثبات نسبی حقوق بشری سوق داده شده و امید است افزایش هم داشته باشد.
اما متاسفانه در ایران به دلیل توجیه مذهبی (اسلامی) اعدام کماکان بصورت قانونی انجام میگیرد که ایران را در بین ۳۶ کشور مجری اعدام و در صدر جدول اعدام سالانه قرار داده است.
میتوان با توجه به نمودار اجرای اعدام در یک سال گذشته میلادی که توسط حقوق بشر ایران منتشر گشته به این اصل واقف شد.
حال با توجه به تداوم چندین دهه و چه بسا صده این رفتار قضایی در ایران باید سوال پرسید که ایا این حجم و تعداد از اجرای اعدام توانسته است که از وقوع جرم جلو گیری کند؟
امار زیر گزارش سالانه قوه قضاییه در ایران بوده است که نشان از افزایش ۹/۳% جرایم را داردکه متاسفانه به دلیل شفاف نب
ودن احکام اعدام و حکم های مشمول اعدام بنده از امار این گونه جرایم چشم پوشی میکنم.
با توجه به این دو نمودار اماری میتوان به صراحت از استدلال ناصحیح مجریان و موافقان اعدام که دلیلی بر کاهش جرایم باشد را
میتوان جست که خود اعدام و البته اعدام در ملا عام میتواند با ریشه گذاری در بین نسل های بعدی باعث افزایش خشونت و در نهایت پرونده های قضایی در دستگاه های حاکمیت قضایی کشور ها گردد که وجود ناامنی اجتماعی بیشتری در ۳۶ کشور مجری اعدام سندی برناموفق بودن اعدام و افزایش گرایش به خشونت اجتماعی در بین جوامع مورد نظراشاره و میتوان ناصحیح بودن دستگاه قضایی را اظهار کرد. همان گونه که گفته شد در حال حاضرمیتوان اعدام را علاوه بر مجازات، وسیله ای تبلیغاتی حکومت های دیکتاتور هم دانست که این رسم غیر انسانی نیز ازیادگارهای احکام استبدادی قرون وسطا به شمار میاید.
در این حالت حاکمان مجری اعدام بر این باور هستند که میتوان با اعدام و البته اجرای ان در ملاعام، جامعه و اشخاص را از تکرار ارتکاب جرم بازداشت این روش که بیشتر توسط حاکمان مستبدو البته بیشتر با هدف مهار سرکشی و مخالفت های ی صورت میگیرد که با ایجاد رعب ووحشت و افزایش سرکوبهای مخالفان حکومت سعی دارند جامعه را از خشونت در مقابل و هنگام اشوب ها را اگاه و باز دارند که نمونه این گونه رفتار ها استفاده از گیوتین بود و باز میتوان به اعدام های دسته جمعی دهه ۶۰ در جمهوری اسلامی اشاره کرد.
اما قضیه دیگری که میتواند دلیلی بر اجرای و اعمال حکم اعدام در حکومت و دستگاه های قضایی باشد میتوان باز به استفاده ابزاری حاکمیت در راستای به انحراف کشاندن افکار عمومی اشاره کرد. بدین صورت که حاکمیت در شرایط نامساعد با هدف کاهش توجه افکار عمومی از یک مسئله از حکم اعدام و چه بسا اجرای اعدام در راستای انحراف استفاده میکند که این خود یکی ازسختی کار فعالین حقوق بشری بوده و هست مشاهده شده مثلا در ایران در سال ۹۰ در زندان قزل حصار ۲۵ نفر به صورت دسته جمعی اعدام شدند.
شاید کمی مغرضانه و سخت گیرانه تر بتوان اعلام حکم محمد علی طاهری در این اواخر را نیز دلیل به انحراف کشاندن و پاشاندن شیرازه اتحاد فعالین حقوق بشری در راستای حمایت گسترده از موج اعتصاب غذای زندانیان ی در زندان های ایران و چه بسا اعتصاب گسترده در زندان گوهر دشت توسط فعالین ی دانست.
که با اعلام حکم اعدام محمد علی طاهری، فعالین حقوق بشری مجبور به چند دستگی در راستای حمایت ها گشتند
و جهت های ی حاکم از این گونه احکام در راستای ارسال پیام بر پافشاری های بیشتر و بی تاثیرخواندن اعتراضات و اعتصابات به جنبش هاو فعالین حقوق بشری را هدف قرار داده است
با برسی دلایل اعدام این عمل غیر انسانی توسط دستگاه قضایی حکومت ها و وضوح ناتوانی موفقیت اعدام بایدبا افزایش فشار های حقوق بشری جوامع خواهان لغو این عمل گشته و با ریشه یابی از انجام جرایم در اینده جلو گیری کرد به نظر فعالین حقوق بشری هیچ شخص و سیستمی نباید و در جایگاهی نیست که حق تغییر را از شخص مجرم سلب کند.
هیچ کودکی مجرم به دنیا نمی اید بلکه توسط شرایط و جامعه وادار به ارتکاب جرم میشود. باید با استفاده از مجرمین تجربه دار در راستای عدم تکرار جرایم در اینده جلوگیری کرد.
و در اخر نیزاستفاده ابزاری از اعدام و قتل حکومتی روشی بسیار وحشیانه و غیر انسانیست و هیچ کس نباید به خاطر درس عبرت و ترساندن جامعه مجازات شود. اعدام نباید رسانه حاکمیت در راستای فشار برجامعه باشد
امید است با افزایش حمایت عمومی از فعالیت های حقوق بشری در کل جوامع تغییر خواه و تشکیل کمپین های مربوطه (نه به اعدام _نه به قصاص و.)یادگار انسانی در تاریخ برجای گذاشت.
نگارنده : #زانیار_سهرابی
غسال (مُرده شور) کارگرانی که بغیر از انرژی جسمی روحیات خویش را میفروشند به قلم تهمینه خسروی
اعدام ,های ,جامعه ,شخص ,میتوان ,قضایی ,حقوق بشری ,است که ,در راستای ,اعدام و ,که با
درباره این سایت